Korlátlan kalandozások itthon és Európában. Travel and Gastro

Fishansuperman

Fishansuperman

Kis (Quiche) szerintem

2015. január 30. - Tamás Gergely

A quiche (keesh, ejtsd: kis) egy igen egyszerű, könnyen elkészíthető étel, amelynek titka a tésztában, és a tejszínes - tojásos keverékben rejlik. A név eredete Franciaország észak - keleti részén található Lorraine régióban használt német nyelvjárásban használt "küchen" vagy "küeche" szóbol ered, amely süteményt jelent. Na most itt leírhatnám a nyelvtani történetét, hogyan alakult át quiche - vé, az eltolódott réshangok, meg, stb., de én sem értem igazán, lényeg francia helyesírás szerint quiche. A szó első ismert használata 1604 - ből ered, Nancyből.  A recept Németországból ered, ahol vasserpenyőben készítették, de Angliában is ismert volt, ahol a 14. századtól készítettek custards nevű ételt, de ma már hagyományosan francia. A legimsertebb típusa Quiche Lorraine, amely eredetileg egy nyitott pite volt, Lardonnal (hagymával, fokhagymával sült szalonna), vagy füstölt szalonnát, később adtak hozzá sajtot. A quichéből egyre több típus készül, amelyeknek a nevében megjelenik a legfontosabb hozzávaló, pl. a quiche au fromage (sajttal), quiche aux Champignons (egyértelmű, de gomba), léteznek már már tipikusak is, mint pl. a firenzei (spenótos), vagy a provençale (paradicsom). Az a legjobb benne, hogy bármit bele lehet tenni , így alkalmas a maradékok eltüntetésére. A quiche alapja egy vajas tészta, a francia páté briseé, de a kényelmesebb verzió, mint az enyém tartalmaz egy tojást is. A francia migaine szósz fedi be a tölteléket, amely tojás és tejszín keveréke, só, és borssal, meg szerecsendióval fűszerezve. A saját receptem igazodik az eredetihez, viszont a tésztával mindig bajban voltam, így most sem sikerült túl tökéletesen, de ez legyen a kedvesem kiváltsága, bár ma én készítettem. A recept 4 - 6 személyre:

30 dkg fehér liszt (finom, vagy rétes, de alkalmazhatunk egyéb teljes kiőrlésűt, tönkölybúzát, rozst, stb.)

15 dkg vaj vagy margarin

1 tojás sárgája

2 ek víz

A töltelékhez:

kelbimbó (én kb. 20 dkg - ot tettem bele, mert imádom, de ha nem szeretjük, akkor tegyünk bele más zöldséget, sárgarépát, brokkolit, stb.)

12,5 dkg bacon, vagy füstölt szalonna

15 dkg sült hús (maradék csirke, sertés)

fél póréhagyma

2 db sonkahagyma, mogyoró hagyma, vagy 1 db vörös hagyma

200 ml 20% - os főzőtejszín, vagy magasabb zsírtartalmú

3 ek tejföl

2 db tojás

10 dkg kemény sajt (Cheddar, Gruyére, Trappista)

fehér bors

fekete bors

fokhagyma bors

szerecsendió

őrölt kömény

kukorica vagy olíva olaj, vagy napraforgó olaj

A tésztához a lisztet átszitálom, majd hozzáadom a felkockázott vajat, majd szétmorzsolom, hozzáadom a vizet és a tojás sárgáját, majd összegyúrom, és addig hideg helyen pihentettem, amíg a töltelék elkészül, kb. 10 - 15 perc. A pórét felszeletelem, a hagymát nagyobb szeletekre vágom, majd megdinsztelem, és hozzáadom a bacont, és szép pirosra pirítom, ezután hozzáadom a kelbimbót, amelyet már előre elkészítettem, sós vízben fél puhára főztem, nekem a fagyóba várta a felhasználás idejét. Összekevertem a szalonnás - hagymás alapot a kelbimbóval, fűszereztem fekete borssal, fehér borssal,fokhagyma borssal, őrölt köménnyel és sóval, majd még öt percig pároltam. A tojásokat felvertem, a tejfölt a tejszínhez adtam, fűszereztem fekete borssal, fehér borssal, szerecsendióval, hozzáadtam a felvert tojást és jól összekevertem, majd sajtot reszeltem bele. A tésztát kinyújtottam, majd a magas falú tepsibe raktam, és  elősütöttem 220 C fokon, vagy a legmagasabb fokozaton, úgy hogy lencsét (vagy babot) raktam sütőpapira és ezt tettem a tésztára, ez kb. 15 perc. Majd a maradék sült húst felkockáztam, és a kelbimbós ragúhoz kevertem, és a tésztára öntöttem, ezután ráöntöttem a tejszínes keveréket, és sütőben 190 C fokon, vagy kisebb fokozaton kb. 25 percig sütöm. A töltelék összetevőit bárki úgy válogatja, ahogy neki jól esik. Nagyon finom, és ígérem kapós lesz :) Jó étvágyat. 

dscf2947.JPG

 

Reklám: 

 2015 február. 14. : Februári Tállyai BorBár:

http://oroszlanos.hu/esemenynaptar/februari_tallyai_borbar.408.html 

A bejegyzés trackback címe:

https://halbanpacolt.blog.hu/api/trackback/id/tr217124851

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása