Korlátlan kalandozások itthon és Európában. Travel and Gastro

Fishansuperman

Fishansuperman

A nagy Paella kalandom - Paella Valenciana HPE módra

2015. január 10. - Tamás Gergely

Becsületemre váljék beismerni, hogy nem rajongtam se a halért, se a szerb rizses húsért, sem más egyéb kása jellegű ételért, amelyről nagy mértékben tehet nagyfater, aki hőn gyalázta meg a liba húsát, mint libakása, és üldözött el vele minden jó érzésemet a rizses kevert ételek irányából, meg a libát azóta sem kedveltem meg. Pedig drága jó öregem tudott főzni, mikor még nem ért el a bor végére, és igen, imádtam a főztjeit, ezt szögezzük le kérem. A halat is ettem már addig jót is, no meg rosszat is, de valahogy sosem értem el arra szintre, hogy igazán megkedveljem. Láttam én gyakran képeken és TV-ben a paella készítés csínját binját, de még akkor sem forgattam fel az életem, hogy igen én ezt akarom, no de Spanyolország minden téren megváltoztatott, mondjuk azt, hogy kirúgta a szék lábát, és én a hasraeséstől feleszméltem, és átértelmeztem azt amit eddig magamról és az ízek világáról gondoltam. No ugye ha már Valenciába tart az ember, utána néz pár dolognak, és rögtön tudtam, hogy itt van a lehetőség, a paellát abszolúte eredendő helyén megkóstolni, hát hol máshol, hanem Valenciában. No de a paella illata és értelme beteríti egész Spanyolországot, de az biztos, azt a kevés részt ahol én jártam biztos, mert hogyne láttam volna a két szememmel és éreztem az orommal azt, hogy ez az ország az evésről szól. Szinte minden porcikáját átjárja az étel szerelme és diadalma, hiszen egy valamire való spanyol az eszik reggel, délben és este, de nem úgy mint mi, hanem érzékien, tisztelettel, odaadással, no meg megfontolással és talán tudással is.

A paella Valencia mellől származtatik, vagyis ott főzhették először, de ez a típusú étel gyakorlatilag az egész mediterráneumban elterjedt, az olaszoknál padella, a franciáknál poéle néven. Az étel eredete gyakorlatilag a rizzsel egyidős, annak a terjedésével kapcsolatos, és Kínából indulva elterjedt az egész világon. Spanyolországban is meghonosodott a rizs termesztése, amely főleg Andalúziában, majd később Castilliában, La Mancheban, és Valencában terjedt el. A paella a kultúrák keveredésének terméke, a mórok, az arabok és a spanyolok ízvilágának egyvelege, hiszen a sáfrány a mór ízvilágot idézi, a rizst az araboktól vették át, a spanyol parasztok és pásztorok kifejlesztették eme könnyen hordozható ételt. Az első papírra dokumentált recept a 18 századból ismert, amelyhez a rizst az Ebró folyó deltáján lévő rizsföldekről ajánlották, az első regisztrált feljegyzés az ételről az Albufera - tó partján történt (La Albufera), amelyhez angolnát, csigát és zöldbabot használtak. A paella idővel elterjedt egész spanyolhonban és minden régiónak meglett a saját jellegzetes paella receptje. Azonban ma már eredet védelem alatt áll az igazi paella valencianna, amelyet a Spanyol Mezőgazdasági Minisztériuma és Valencia városa rendelt el, ebben leírják a tíz alapvető összetevőt, amelytől paella az ami. Ezek a nyúl, a csirke, a ferraura (zöldbab), Lima paszulybab (Phaseolus lunatus), paradicsom, rizs, sáfrány, olívaolaj, víz, só, és régiónként eltérően elfogadott a fokhagyma, kacsa, articsóka, paprika, csigák, és rozmaring. A paella kifejezés utal a serpenyőre amelyben készítik, ez egy speciális vasból vagy acélból készült serpenyő, amelyet csak és kizárólag a paella készítésére alkalmaznak.  Az elkészítéséhez én is a spanyol alapreceptet követem, de a saját ízvilágomra alakítottam. A recept az én paellámhoz:

30 dkg tőkehal filé

70 dkg csirke (comb, mell)

2 – 3 tintahall

1 kaliforniai paprika

1 -2 paradicsom

20 dkg zöldbab

1 doboz Caneloni fehér bab

4 ek rizs (Arroz Bomba paella rizs, én Ricland kerekszemü rizst)

Serrano sonka ízlés szerint

sáfrány

fekete bors

fehér bors

fokhagyma bors

rozmaring

1 fej hagyma

3 - 4 gerezd fokhagyma

víz, vagy hús-, vagy halalaplé.

dscf2658.JPG

 

A tintahalat megtisztítom (https://www.youtube.com/watch?v=gsC8aN3yeSc) a halat nagyobb darabokra vágom, majd ugyanekkorára húst is, a paprikát csíkokra vágom, a paradicsomot felkockázom, a rizst átmosom.

dscf2656.JPG

A hagymát felaprítom, a fokhagymát megtöröm, majd olívaolajon megpirítom, majd ráteszem a húst és azt is átpirítom, majd hozzáteszem a paprikát, a sonkát és párolom, majd felöntöm vízzel, vagy alaplével, majd hozzáadom a rizst és a zöldbabot, lefedem, és beteszem a sütőbe. Mikor félkész, ez kb. 20 - 25 perc, hozzáadom a halat és a babot, ezután további 25 - 30 percig sütőben párolom, lefedve. Ezután hozzáadom a tintahalt és még 10 percig sütöm. Ezután 5 - 10 percig pihentetem és kész. Jó étvágyat. Én vas lábast használtam, és a saját tűzhelyemhez igazítottam az időt, ez függ a sütő teljesítményétől, és az alapanyagoktól is. 

dscf2685.JPG

 

http://es.wikipedia.org/wiki/Paella

A bejegyzés trackback címe:

https://halbanpacolt.blog.hu/api/trackback/id/tr57058827

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása