Korlátlan kalandozások itthon és Európában. Travel and Gastro

Fishansuperman

Fishansuperman

Pásztor pite szerintem

2015. január 23. - Tamás Gergely

Tipikus angolszász étel a pásztor pite, vagy Shepherd's pie, vagy cottage pie. A pite lényege, hogy a darált húsos tölteléket egy krumplipürével zárunk le. A cottage vagy pásztor pite régen a szegény vendégmunkások étele volt, a cottage szó fordítása házikó, vendégház amely utal az étel első készítőire. Az étel burgonyából készült, amely a legolcsóbb hozzávaló volt, a régi szakácskönyvek a megmaradt hús felhasználására javasolták ezt a receptet. A pásztor pite kifejezés 1877 - ben jelent meg először, ma már szinonimaként használják, attól függően, hogy milyen húsból készül az étel, ami lehet bárány, vagy marhahús. Én sertést használtam :) A Shepherd's pie kifejezés utal a juhokra, tehát bárányhúsból készül.  Ennek az ételnek rengeteg variációja van, pl. a Pásztorlány pite, amely egy vegetáriánus étel, illetve létezik hallal készült változat is. A St. Stephen's Day pie pulykából és sonkából készül. Franciaországban hasonló étel a Hachis Parmentier, amely bárányból készül Lyoni szósszal. De készül hasonló étel Portugáliában (Empadao), Németországban (Filosoof), Finnországban (lihaperunasoselaatikko), Dél - Afrikában (Herderspastei), és még sok helyen a világon, így mondhatjuk nemzetközi szokás a krumpli és a hús rétegezése.

Az én pitém inkább a magyar ízléshez áll közel, sertéshúsból készült, füszerpaprikával, de lássuk a receptet 4 személyre:

75 dkg sertéshús (lapocka, comb keverék)

1 kg burgonya (lisztes típus)

30 dkg sárgarépa

1 ek paradicsompüré

2 db hagyma

2 - 3 gerezd fokhagyma

1 ek tejföl

15 dkg kemény sajt (parmezán, Trappista, stb.)

fűszerpaprika

kakukkfű

rozmaring

fehér bors

fekete bors

fokhagymás bors

őrölt kömény

szerecsendió

vaj (kb. 15 dkg)

sertés zsír, vagy olíva, esetleg kukorica olaj

A húst nagyobb kockákra vágtam, majd az apróra vágott hagymát sertés zsíron megdinszteltem, hozzáadtam a pirospaprikát, majd a húst, és a fűszereztem rozmaringgal, kakukkfűvel, fekete borssal, fehér borssal, őrölt köménnyel, a fokhagymát átnyomtam, és a húshoz adtam, felöntöttem egy kevés vízzel és kb. fél órát főztem. Mikor nagyjából megpuhult a húst kivettem és félreraktam, a maradék szószhoz hozzáadtam 1 ek paradicsompürét, és forraltam egy - két percig, majd hozzáadtam a répát, és felöntöttem 1,5 dl vízzel és puhára pároltam. A krumplit felkockáztam, és puhára főztem, majd áttörtem és hozzáadtam a vajat és a tejfölt, meg a sajtot, szerecsendióval fűszereztem és habosítottam robotgéppel. A húst ledaráltam, majd hozzáadtam a paradicsomos sárgarépát és összekevertem, majd kiolajozott tepsibe kanalaztam, erre tettem a krumplipürét majd villával egyenletesen elosztottam. Forró sütőben (kb. 200 - 220 C fok) aranybarnára sütöttem. Isteni finom, én savanyú káposztával fogyasztottam, hogy meglegyen a napi C - vitamin bevételem. A pásztor pite igen egyszerű, nem túl drága, és igen finom étel. Jó étvágyat :)

dscf2911.JPG

A bejegyzés trackback címe:

https://halbanpacolt.blog.hu/api/trackback/id/tr617102415

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása