Korlátlan kalandozások itthon és Európában. Travel and Gastro

Fishansuperman

Fishansuperman

Narancssárga arany élet

2014. december 12. - Tamás Gergely

Jön a karácsony, hideg van, de van benne valami jó, ami vadon terem, és isteni dolgokat lehet belőle főzni. Narancssárga és árral szemben úszik, hát persze, hogy a lazac. A lazaccal való kapcsolatom régi már, talán egyidős a főzéssel való kapcsolatom kezdetével. Elsőként akkor találkoztam vele, mikor bekerültem vele a helyi lapba, de erről majd később, előbb tanuljunk kicsit a lazacról, vissza a tanterembe. Ne ijedjetek meg, csak egy kis biosz, a farvízen elevickélve, de lássuk, a lazac, vagy hívjuk latin nevén, amely Salmoo Salar, de ígérem utoljára, a Sugarasúszójú halak osztályából, Lazacalakúak rendjéből, és a Lazacfélék családjából származik. A lazac Európa északi felén honos, az észak - atlanti partoknál őshonos, de ma már sokfelé tenyésztik, ennek már Magyarországon is vannak próbálkozások, főleg a pisztrángtelepeken. Na jó én ebbe most nem merülnék el, de mindig a természetes a legjobb. A lazac édesvízben szaporodik, és ott is éli le élete első pár évét, de nagyobb részben a tengerekben él, ennek biológiai alakulását nem részletezném, ki teheti nézzen utána. A Magyarországra behozott  friss hal nagy részét a lazac teszi ki, amelynek nagy része tenyésztett, ezt fel is tüntetik a csomagoláson. A lazac általában norvég, ezért ne szólítsuk magyarul, úgysem érti, inkább főzzük meg, majd együk meg. Én a legtöbb módon szeretem már, eddig borzalkodtam tőle. Meséltem már, hogy bekerültem vele az újságba, az bevallom, egy elméleti recept volt, de kipróbálásra került. Ez egy tejszínes - sajtos lazacfilé volt asszem, de bevallom már nem rémlik a recept pontos mása, de én most ésszerűen úgy készíteném el, hogy az előre besózott lazacfilét megforgatnám forró olívában, esetleg vajban, majd a ledarált sajtot (parmezán, trappista, bármi mi jól esik) bekeverném a tejszínnel, egy kevés fehér borssal, köménnyel, és egy kevés olajjal, ezzel nyakon önteném,a tepsibe rakott lazacot, a tetejére reszelnék egy kevés parmezánt, vagy trappista sajtot, de bármit amihez ízlésed, kedved van, én ezt szeretem. Ezután bedobnám a sütőbe, és addig sütöm, amíg aranybarnává pirul a tetején a sajt. Nem írok időt, mert mindenhol máshogy süt a ler. No de ha kész van, hmmmm :) De el tudom képzelni a lazaccal az életemet reggel, délben este. Reggelire, egy finom Gravlaxos pirítós, ja, de mi is az, egyszerűen egy cukorral, sóval, kaporral, pácolt skandináv étel, amelyhez kapros mustármártás dukál. Épp most néztem a TV Paprikán, a Szakács, ha szabadnapos TV műsorból ismert Chuck Huges készített ilyet karácsonyra. A Recept a BBC Goodfood decemberi részében is olvasható. Egyszerű, de nagyszerű, fogom a lazacfilét (amennyi jól esik, de minimum 750 g, hogy elég legyen), bekenem a kapor (egy csokor), a só (ízlés szerint), a cukor (szintén ízlés szerint) és tört bors keverékével, majd hidegre teszem, betekerheted fóliába, de nem szükséges, hagyom minimum két napig pácolódni, 12 óránként megforgatom. Tálalás előtt elkészítem a mártást, amelyet a legegyszerűbb, ha a kaprot felvágom, összekeverem mustárral, de készíthetünk mascarponés tormamártást is, de bármit amit szeretnénk . Térjünk át a füstölt lazacra, amelynek kedves halutáló barátaim, semmilyen hal íze sincs, inkább egy isteni finom sonkáéra emlékeztet. Valenciában a szállodában reggelire mindig kaptunk, hal alakú tálon kínálták, majd szépen beirdalták, mintha a hal vonásai volnának. A tálalás mindig számít, főleg nektek spanyol barátaim. No de végiggondolva eszembe jutott egy igen jó kis játék a tojás meg a muffin sütő felhasználásával. Előveszem a muffinsütő formát, ki kenem vajjal, vagy olajjal, majd belevágok egy jó adag friss zöldséget, parit, paprikát, hagymát, majd beleütöm a tojást, egyet - vagy kettőt, annyit, hogy elérje a sütőforma tetejét, majd befedem reszelt sajttal. Be a forró sütőbe, és kb. 10 perc, de mire megbarnul a sajt, jó is lesz. Friss kenyér, vagy egyéb péksütivel ennem meg reggelire, vagy vacsira. Én úgy szeretem, ha a tojás még laza, a jobbik felem meg úgy, ha már kemény. Na de mára ennyi, láthatjátok a lazac mi mindenre jó, így fogyasszátok bátran, hiszen rendkívül gazdag szelénbe, és D - vitaminban, így egészséges is. Holnap a pisztráng következik, hiszen holnap főzni fogok, erről láthattok képeket is.

A bejegyzés trackback címe:

https://halbanpacolt.blog.hu/api/trackback/id/tr376978667

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása